Voor de professional:

Advies of hulp nodig?

Bel rigo verffabriek
0255 54 84 48 OF Mail

< Terug naar het overzicht

De poëzie van een vloer

“Een vloer probeert je altijd iets te vertellen. Het gaat eerst met je aan de haal en daarna krijg je de controle. Dat duurde bij deze vloer best lang. De poëzie van de vloer noem ik dat.”

Begin dit jaar restaureerde Saar Berks in samenwerking met Karen Verriest van Atelier Passe Partout de parketvloer in de foyer van het operagebouw van Antwerpen. Operagebouw Antwerpen opende voor het eerst de deuren op 18 oktober 1907.

De poëzie van een vloer

OBJECT:

Vloer foyer operagebouw Antwerpen

OPDRACHTGEVER:

Opera Antwerpen

VERWERKER:

Atelier Passe Partout

Meesterparketteur Saar Berks

VAKGEBIED:

Antieke vloeren

TOEGEPAST PRODUCT

ROYL Oil 1K #4550

 

De bestaande mozaïek/pixelvloer bestaat uit vier verschillende houtsoorten. Eiken QFQ en padouk zijn goed te herkennen, daarnaast zijn er twee houtsoorten die door de kleine stukjes niet goed vast te stellen zijn. De kleuren doen denken aan noten en pallisander. “Een prachtige vloer waar kleur- en schaduwaccenten mooi naar voren komen.”

De samenwerking tussen Karen en Saar kwam tot stand na het overlijden van Karens partner Filip Redant. “Filip was een fenomeen in de Benelux als het om restaureren van antieke vloeren en meubels ging. Karen heeft uiteindelijk de projecten die er nog lagen opgepakt en voortgezet. Ze benaderde mij voor de vloer in het operagebouw. Wij waren geen vreemden voor elkaar, mijn respect voor Atelier Passe Partout is altijd zeer groot geweest. Ik deed dit project dan ook graag.”

DE UITDAGING

“De vloer in het operagebouw is al eens eerder gerestaureerd geweest. Maar er zat meer los dan verwacht. Ooit waren de mozaïekstukjes van 1,5 x 1,5 cm 6 mm dik. Nu op sommige plaatsen nog maar 2 mm. De samengestelde tegels met pixels vertoonden krimpscheuren en daardoor kwam er vocht onder. De massieve panelen onder de mozaïekstukjes waren gekrompen en er zat beweging in. We hebben dat allemaal moeten fixeren. De vloer stond daarnaast in de boenwas. Boenwas is oplosmiddelhoudend. Dat was niet goed voor de artiesten van de opera. Hun stemmen leden er onder.”

DE OPLOSSING

“De opdrachtgever heeft daarom gevraagd om het hout met natuurlijke producten af te werken, maar wel met een sterk product. Er lopen veel mensen over deze vloer en er wordt hier en daar wel eens een drankje gemorst. We hebben de vloer eerst minimaal geschuurd. De naden waren helemaal volgelopen met vuile boenwas. Alles hebben we nagelopen en de boenwas verwijderd. Bovendien hebben we ieder blokje gecontroleerd of deze nog goed vastzat en het één en ander hersteld. Daar zijn we samen wel twee weken mee bezig geweest.

De uitstraling van de vloer moest hetzelfde blijven. We wilden daarin geen concessies doen, dus kozen we voor de ROYL Oil 1K. Olie is harder dan boenwas, maar je creëert hetzelfde karakter.” Karen schrijft in een reactie op Facebook: “Hout is een natuurproduct en ik vind het zo zonde om een natuurlijk product af te werken met iets onnatuurlijks. Dat is alsof je een plastic laagje over een wollen trui legt. Filip en ik hebben altijd reclame gemaakt voor ROYL Oil 1K. Wij ra(ad)den het iedereen aan.”

 

 

HET RESULTAAT

“We hebben twee lagen olie aan moeten brengen. Doordat de vloer zo oud is, zuigt deze meer. Met twee lagen heeft de vloer meer body gekregen. Wij zijn erg blij met het resultaat. Tijdens onze werkzaamheden werd er toevallig gerepeteerd door één van de favoriete choreografen van Karen in het operagebouw. Een prachtige samenloop van omstandigheden. Mooier kun je het niet krijgen.”

 

< Terug naar het overzicht