Teylers museum terug naar de kleuren van weleer
Object:
Teylers Museum Haarlem
Opdrachtgever:
Teylers Museum Haarlem
Uitgevoerd door:
Leo Scholten Schilder- en Restauratiewerken, Vera Tolstoj Conservation & Restoration, Paulus Kramer
Groothandel:
RIGO Verfcentrum, IJmuiden
Toegepast product:
Maril Lijnolie Muurverf
De uitdaging:
Teylers Museum is het best bewaard gebleven openbare kennisinstituut voor kunst en wetenschap uit de 18de eeuw ter wereld. Al sinds 1784 is het publiek hier welkom om te komen kijken naar schilderijen en tekeningen van beroemde meesters, schitterende mineralen, vernuftige instrumenten, kostbare boeken en eeuwenoude fossielen. Alleen al het interieur van het museum, met als pronkjuweel de unieke Ovale Zaal, is een toeristische bezienswaardigheid van de eerste orde. Nergens anders in de wereld is een authentiek museuminterieur uit de 18de eeuw te zien. Jaarlijks bezoeken meer dan 110.000 mensen het museum.
Voor de restauratie van de Trappenhal nabij de entree was het een uitdaging om de bestaande kleuren te verkrijgen. Op de diverse ondergronden waren tussen dezelfde ondergronden al kleurverschillen aanwezig. Richard Vermeulen (RIGO Verffabriek) en Wouter Lips (hoofd onderhoud Teylers Museum) hebben besloten om aan te vangen met een Kleurhistorisch onderzoek waaruit bleek dat de kleuren van weleer beduidend anders waren dan de huidige kleurstelling.
Besloten is dan ook om een relatie van RIGO Verffabriek, Leo Scholten Schilder- en Restauratiewerken BV, in te schakelen voor een professioneel en gedegen kleurhistorisch onderzoek. Gezien het feit dat Leo druk was met een ander werk waarbij de producten van RIGO Verffabriek worden toegepast (Landgoed Bingerden) heeft hij de hulp van Vera Tolstoj ingeschakeld. Vera heeft een volledig kleurhistorisch onderzoek uitgevoerd met een volledig rapport. Dit heeft de directie van Teylers Museum doen besluiten om alles weer terug te laten keren naar de kleuren van weleer.
Deze enorme uitdaging en wezenlijke verandering is door alle partijen professioneel, vakkundig en met veel passie aangepakt.
Zichtbaar was vooral de enorme vervuiling op wanden, plafonds en dakbeglazing. verder bleek dat heel veel verguld werk in de afgelopen jaren was ' overgesaust' met een dekkende verf. Dit verguld werk moest uiteraard weer terug komen. Na het schoonmaken zijn de breuken en scheurtjes in het stucwerk hersteld volgens dezelfde methode die in de Sixtijnse Kapel wordt gebruikt. Ook zijn oude retouches verwijderd die vervolgens opnieuw zijn aangebracht.
Verder was de plaats niet een plaats waar je zomaar even een trappetje tegen de muur aan zet! Er is een compleet steigerwerk in de trappenhal neergezet. mensen moesten via andere wegen naar boven en naar beneden. Ook logistiek was er dus best een uitdaging.
Ondergrond:
Bestaand stucwerk, voorzien van diverse verflagen waaronder als laatste laag conventionele acrylaat muurverf. Bovendien waren de meeste verflagen sterk vervuild en waren verguldingen over gesaust. Ook bevonden zich er breuken en scheuren in het stucwerk.
De oplossing:
Besloten is om alles af te werken met MARIL Lijnolie muurverf. Het Teylers museum heeft al ervaring met het werken met een lijnolie verfsysteem daar de 'huis' schilder Paulus Kramer van het Teylers Museum hier al jaren gebruik van maakt.
Er is bewust gekozen voor Maril vanwege het feit dat dit een bijzonder mat uiterlijk heeft en je hier de authentieke look mee kan creëren. Daarnaast is Maril meer antistatisch en daardoor minder vuilaanhechtend. Verder was het belangrijk dat er gewerkt zou worden met een duurzaam product gemaakt uit zoveel als mogelijk herwinbare en natuurlijke grondstoffen.
Het resultaat:
Het resultaat is verbluffend en nog mooier dan gedacht. De verandering naar de kleuren van vroeger is een positieve verandering welke perspectief geeft naar de toekomst!